وبلاگ

نحوه نگهداری صحیح بوت ها؛ همیشه مثل روز اول

نگهداری صحیح بوت ها

همیشه حس خوبی است که کفش های گران قیمت نو خودت را از جعبه بیرون بیاوری، آنقدر عالی، تمیز، انگار از ویترین مغازه بلندشان کرده ای. بوت ها یکی از اجزای اصلی کمد کفش زنانه ما هستند. با این حال، برای اینکه آنها تا جایی که ممکن است زیبا بمانند باید مراقب نگهداری صحیح بوت ها بود. نگهداری برای همه انواع کفش مهم است، اما شاید برای بوت ها مهم تر باشد.

در طول ماه های فصل زمستان، بوت ها در معرض دمای پایین، رطوبت بیشتر، و اغلب حتی نمک ناشی از نمک پاشی برف ها در خیابان ها قرار می گیرند. و اگرچه مجموعه های جدید هر زمستان ما را به خرید یک جفت چکمه جدید می کشاند، اما اغلب همچنان دوست داریم بوت های قدیمی چند سال دیگر برای ما دوام بیاورند. به همین دلیل در این مطلب نکات و ترفندهایی را به شما ارائه می دهیم که چگونه بوت های خود را در بهترین حالت ممکن نگه دارید.

جعبه کفش را دور نیندازید!

البته می دانیم، که جعبه کفش ها فضا را اشغال می کنند، و نگه داشتن آنها غیر منطقی است. اما برای برخی از کفش های گران تر، به ما اعتماد کنید، ارزش تلاش را دارد. برخی از بوت ها سزاوار مچاله شدن در کمد کفش نیستند، جایی که می‌توان آن‌ها را با خراشیده شدن حاصل از برخورد با کفش‌های دیگر، گل و گرد و غبار و سایر عوامل نابود کرد. بوت ها اغلب برای کابینت های استاندارد خیلی بلند یا خیلی حجیم هستند که می تواند به  تغییر شکل و دفرمه شدن آنها منجر شود.

و این ایده خوبی است که جعبه را برای همه کفش‌ها نگه دارید، نه فقط برای کفش‌های گران‌تر. چون تمام جزئیات مربوط به آن کفش را خواهید دید که روش نگهداری صحیح و سایر اطلاعات را شامل می شود تا بعداً هنگام تمیز کردن، از اشتباه و خرابکاری جلوگیری کنید. مطمئناً بهترین کار این است که بوت ها را در جعبه اصلی خود در پایان فصل نگهداری کنید تا بتوانند خواب تابستانی خود را تا حد امکان با شادی سپری کنند و در پاییز آینده شما را آماده ببینند!

 

نگهداری صحیح بوت ها با تمیز کردن منظم

صرف نظر از فصل و شرایط آب و هوایی، اولین قدم در نگهداری بوت ها قطعا تمیز کردن منظم است. کثیفی، کثیفی بیشتری را جذب می کند. دریافت هر نوع کثیفی بر روی سطحی که قبلاً کثیف یا گرد و غبار است، آسان تر از سطح تمیز است. بسته به جنس چکمه ها، تمیز کردن آنها به روشی که روی جعبه مشخص شده است، ایمن تر است . بیشتر لکه های رایج را می توان با یک پارچه نرم با کمی آب شست و شو داد و اگر مربوط به چکمه های چرمی باشد، برای تمیز کردن چرم به یک برس نرم نیاز دارید. برس و روغن علاوه بر از بین بردن ناخالصی ها، درخشندگی سطح بوت را باز می گرداند و به آن کمک می کند تا برای مدت طولانی تری نو به نظر برسد.

مراقبت از بوت های چرمی پیچیده نیست، اما برای پوشیدن طولانی مدت آنها بسیار مهم است. چرم طبیعی چیزی شبیه پوست بدن انسان است (و روزگاری نه چندان دور پوست یک جاندار بی آزار بوده). پس همانطور که داشتن یک آرایشگر و متخصص پوست ماهر برای شما مهم است، بهتر است شما هم یک متخصص ماهر نگهداری از پوست برای کفش و بوت های زیبا و معصوم خود باشید. واکس زدن و پولیش کردن بوت های چرمی یک روش عالی برای نگهداری طولانی مدت از آنهاست.

نحوه نگهداری صحیح بوت ها؛ همیشه مثل روز اول

 

محافظت در برابر رطوبت

آب یکی از اصلی ترین و رایج ترین دشمنان بوت ها به خصوص چرم است. رویه مرطوب یا خیس مستعد کپک زدن، ترک خوردگی، تغییر شکل و بافت آن و در نتیجه دریافت لکه هایی است که از بین بردن آنها دشوارتر است. چکمه های چرمی خود را قبل از اولین پوشیدن با استفاده از آغشته کردن به روغن مخصوص چرم باکیفیت محافظت کنید و سپس بعد از هر دوبار پوشیدن، آن محافظ را مجدداً اعمال کنید.

برای بوت های چرمی براق می توانید از اسپری های مخصوص ورنی استفاده کنید، در حالی که چکمه های ساخته شده از چرم عادی را می توان با کرم ها یا واکس های مخصوص در برابر رطوبت محافظت کرد. در کل در نگهداری صحیح بوت ها سعی کنید تا جای ممکن آنها را از رطوبت و آب دور نگه دارید. همچنین سعی کنید روش مراقبت از این کفش ها را در فصل باران یاد بگیرید.

 

نگهداری صحیح بوت ها با خشک کردن طبیعی

بوت ها چه از شرایط بیرون خیس باشند و چه از تمیز کردن، هرگز آنها را در زیر نور مستقیم خورشید، رادیاتور یا هر بخاری دیگری خشک نکنید. در عوض، آنها را بگذارید تا به طور طبیعی، در دمای اتاق یا احتمالاً در هوای آزاد خشک شوند (اگر بیرون خیلی سرد یا مرطوب نیست – به عنوان مثال وقتی آنها را برای نگهداری در پایان فصل آماده می کنید). حتی در این حالت هم آنها را در معرض نور آفتاب قرار ندهید، بلکه آنها را در سایه و در مکانی محافظت شده از باد قرار دهید.

چون در صورت تلاش برای خشک کردن سریع، در واقع دارید تمام آب جذب شده در منافذ سطح چرم را که مشابه پوست انسان است را به یکباره خارج می کنید و این باعث آسیب رسیدن به بافت طبیعی چرم و کوتاه شدن عمر آن می گردد. همچنین حرارت زیاد حاصل از آفتاب یا بخاری باعث آب شدن چسب بکار رفته در کفش و نابود شدن آن می گردد.

نگهداری از بوت ها

 

مراقب بوت های پاشنه بلند و بوت های ساق بلند باشید!

اگر صحبت از بوت های پاشنه دار است، باید به پاشنه که حساس ترین قسمت آنهاست توجه ویژه ای داشت. به طور مرتب آنها را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعمیر کنید. در بیشتر موارد، با چکمه های پاشنه دار، کف پاشنه های زاپاس نیز دریافت خواهید کرد، یعنی قطعاتی که می توانید در صورت فرسودگی نمونه های اصلی آنها را تعویض کنید. اگر توجه نکنید که نزدیک به فرسوده شدن هستند، احتمال آسیب عمده به خود پاشنه وجود دارد.

در مورد چکمه های بلند، (بلندتر از زانو یا بالاتر)، که من آنها را آسمان خراش صدا می کنم مهمترین چیز حفظ شکل آنهاست. اگر در حین پوشیده نشدن آنها “سقوط” کنند، ممکن است در نقطه شکستن آسیبی رخ دهد که به طور غیر قابل برگشتی ظاهر زیبایی چکمه ها را از بین می برد و شاید حتی راحتی آنها را مختل کند. بنابراین، حتماً در زمانی که آنها را نمی پوشید، آنها را «پر» کنید، چه با مقوایی که هنگام خرید همراه آنها بود و چه اگر آنها را دور انداخته اید، می توان از روزنامه های مچاله شده نیز استفاده کرد.

 

نگهداری صحیح بوت ها؛ همیشه مثل روز اول

 

می دانم که وقتی برای اولین بار این بوت ها وارد کمد لباس می شوند چقدر آنها را دوست دارید و دلیلی وجود ندارد که به این زودی چکمه های شما جذابیت خود را از دست بدهند! و حتماً با نگهداری مناسب، می توانند برای مدت طولانی زیبا و جدید به نظر برسند! پس نحوه نگهداری صحیح بوت ها را یاد بگیرید و به این مطلب را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید تا همه از بوت هایی شیک و سالم لذت ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید