وبلاگ

روش شستن کفش. آموزش صفر تا صد

روش شستن کفش

آیا به دنبال راه هایی برای نوسازی مجدد کفش های مورد علاقه خود هستید؟ خوب، من راه آن را به شما آموزش می دهم. این مقاله راهنمای کاملی است در مورد روش شستن کفش های ساخته شده از انواع مواد مختلف. همه عاشق کفش های تمیز هستند. اما متأسفانه، لحظه ای که آن کفش های جدید از جعبه خود خارج می شوند، انواع میکروب ها، کثیفی ها و لکه ها را جذب می کنند که کاملاً اجتناب ناپذیر است. پس مهم است که راه هایی برای خلاص شدن از شر این آلودگی ها پیدا کنید و کفش های خود را دوباره نو و تمیز کنید. همچنین کفش تمیز برای زندگی سالم ضروری است.

شستن کفش با دست

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که نزدیک به یک سوم کفش ها حامل باکتری E. coli به دلیل تماس با مدفوع انسان یا حیوانات هستند. بنابراین، بهتر است کفش های خود را به طور منظم تمیز کنید تا از نفوذ این میکروب های بیماری زا به خانه جلوگیری کنید. با این حال، باید بدانید که بسته به موادی که از آن ساخته شده اند، انواع مختلفی از کفش ها وجود دارند. به عنوان مثال، برخی از کفش ها از چرم ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر از جیر هستند. در نتیجه، روش تمیز کردن هر نوع کفش بسته به جنس آن متفاوت است. این مقاله راهنمای کاملی است در مورد روش شستن کفش های ساخته شده از انواع مواد مختلف.

انتخاب شوینده مناسب

وقتی صحبت از روش شستن کفش در خانه می شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شوینده مناسب را انتخاب کنید. شما نمی خواهید از مواد شیمیایی خشن استفاده کنید که می تواند به پارچه یا رنگ کفش شما آسیب برساند. در عوض، به دنبال یک شوینده ملایم تر یا یک پاک کننده کفش باشید که به طور خاص برای مواد ظریف طراحی شده است. اگر عجله دارید و وقت مراجعه به فروشگاه را ندارید در اکثر موارد مخلوط مایع لباسشویی یا ظرفشویی و آب یک گزینه در دسترس و کارراه انداز است. هنگامی که شوینده مناسب را انتخاب کردید، وقت آن است که شروع کنید!

انتخاب شوینده مناسب

 

تمیز کردن کفش های جیر

موارد مورد نیاز:

  • برس جیر
  • پاک کن جیر
  • برس کفش
  • پاک کننده جیر

اگر کفش‌های شما از جیر ساخته شده‌اند، باید در هنگام تمیز کردن آن‌ها چند احتیاط اضافی را رعایت کنید. جیر یک ماده ظریف است که به راحتی می تواند آسیب ببیند، بنابراین مهم است که هنگام شستشو ملایم باشید و از استفاده از هرگونه مواد شیمیایی یا شوینده خشن خودداری کنید. کفش های جیر اغلب به سختی تمیز می شوند. خوب، اگر این نکات توصیه شده را به دقت دنبال کنید، این کار آسانتر می شود.

روش شستن کفش جیر

ابتدا باید از فرو بردن کفش های جیر خود در آب یا ریختن آب اضافی روی آنها خودداری کنید. این می تواند باعث تغییر رنگ یا آسیب به بافت آن شود. اگر روی کفش جیر خود لکه یا کثیفی مشاهده کردید، صبر کنید تا کاملاً خشک شود. سپس، می توانید از یک برس جیر یا هر برس نرم دیگری برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که سطح جیر را در جهت صحیح برس بکشید.

همچنین در مورد خراش و خط و خش روی سطح کفش، آن را با پاک کن یا لاستیک جیر به آرامی مالش دهید تا اثر آنها محو یا کمتر شود.

نکات مهم در مورد تمیز کردن کفش های جیر

برای لکه های سرسخت یا بزرگتر: می توانید با استفاده از یک پارچه میکروفایبر آغشته به سرکه سفید یا الکل لکه را از بین ببرید. یا می توانید از سوهان ناخن استفاده کنید.

برای بیشتر لکه ها: رطوبت را با پارچه یا دستمال کاغذی جذب کنید. سپس، قبل از مسواک زدن با برس جیر، کفش را بگذارید تا کاملا خشک شود.

پاک کردن کفش جیر

 

روش شستن کفش های کتانی

می توانید کفش های پارچه ای یا کتانی خود را با شستن با دست یا با استفاده از ماشین لباسشویی تمیز کنید. با این حال، توصیه می شود کفش های کتانی که در ساخت آنها از چرم، جیر یا سایر مواد مشابه استفاده شده است یا در آنها مهره، مروارید، زنجیر و … بکار رفته را با دست بشویید.

در زیر مراحل مربوط به شستشوی دستی کفش های پارچه ای آورده شده است.

محلول پاک کننده خود را آماده کنید:

ابتدا باید محلول تمیز کننده خود را با مخلوط کردن مقدار کمی مایع لباسشویی و آب گرم درست کنید.

بند کفش ها را باز کنید:

در مرحله بعد بندها را دربیاورید و آنها را جداگانه بشویید. می توانید آنها را در مقداری از محلول تمیز کننده ای که تهیه کرده اید یا در محلول سفید کننده رقیق شده خیس کنید. پس از آن می توانید آن را بشویید و بگذارید تا خشک شود.

لکه ها را از قبل رفع کنید:

قبل از شستشو، باید هر گونه لکه قابل توجه روی کفش خود را از قبل تمیز کنید. می توانید مواد شوینده را مستقیماً روی لکه بمالید و با استفاده از برس یا انگشتان خود روی آن کار کنید. سپس قبل از شستن کفش، اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند.

شستن کفش کتانی

لکه ها را با یک اسفنج یا پارچه پاک کنید:

در مرحله بعد، یک اسفنج یا پارچه شستشو را در محلول تمیز کننده خود فرو کنید و کل کفش را به آرامی بسابید. همچنین می توانید از اسفنج ملامینه برای از بین بردن لک های زیره کفش استفاده کنید.

بقایای مایع تمیز کننده را پاک کنید:

پارچه ای را با آب تمیز آغشته کنید تا پس از پاک شدن کثیفی، باقی مانده مایع تمیزکننده را از روی کفش پاک کنید.

اجازه دهید کاملا خشک شود: در نهایت کفش را بگذارید تا کاملاً در هوا خشک شود. همچنین قبل از بستن مجدد بندها اجازه دهید کاملا خشک شوند.

چگونه کفش های چرمی را تمیز کنیم؟

کفش های چرمی بیشتر از بقیه لک می شوند، بنابراین باید همیشه آنها را تمیز کنید. با این حال، برای جلوگیری از آسیب دیدن کفش، باید از مالش دادن سخت خودداری کنید.

موارد مورد نیاز

  • جلا دهنده کفش
  • برس کفش مناسب (ترجیحاً از موی اسب)
  • پارچه پولیش

تمیز کردن کفش چرمی

مراحل زیر برای از بین بردن لکه کفش چرمی دنبال کنید:

ابتدا از شر هرگونه آلودگی، گرد و غبار یا لکه خلاص شوید. این کار را می توانید با برس زدن سطوح کفش با برس موی اسب انجام دهید.

در مرحله بعد، با مخلوط کردن آب گرم با سرکه سفید یا صابون مایع، یک محلول تمیز کننده آماده کنید. سپس یک برس نرم را به محلول آغشته کنید و کفش ها را به آرامی تمیز کنید.

 

بگذارید کفش ها در هوای آزاد خشک شوند و سپس با یک پارچه تمیز و خشک براشان کنید.

برای خلاص شدن از شر لکه ها، می توانید پارچه ای را در آب خیس کنید و سپس آن را در جوش شیرین فرو کنید. پس از آن، کفش را با یک پارچه مرطوب مالش دهید تا از شر لکه ها خلاص شوید. لک های سرسخت را می توان با استفاده از اسفنج ملامینه یا مالیدن مقداری وازلین پاک کرد. همچنین، می‌توانید یک واکس کفش از فروشگاه ها بخرید و از آن برای از بین بردن لکه، کثیفی و آلودگی روی کفش‌های چرمی خود استفاده کنید.

روش شستن کفش اسپورت

کفش ورزشی جدید شما برای همیشه جدید نمی ماند. به جز زمانی که شما قصد ندارید آنها را بپوشید، آنها همیشه در هر زمان که با آنها بیرون می روید خاک را جذب می کنند.

پس راه حل چیست؟

راه حل تمیز و زیبا نگه داشتن کفش های کتانی این است که بهترین راه های تمیز کردن آن ها را یاد بگیرید.

موارد مورد نیاز

  • پارچه میکروفیبر
  • پودر لباس شویی

ابتدا باید هرگونه کثیفی یا لکه را از بین ببرید. می توانید این کار را با یک برس یا پارچه تمیز انجام دهید. این به جلوگیری از تجمع کثیفی کمک می کند.

روش شستن کفش اسپورت

سپس، قبل از شروع به تمیز کردن، باید بندها را باز کنید. بندها را در یک کاسه حاوی محلولی از آب داغ و مایع لباسشویی بریزید و بگذارید حدود 30 دقیقه بماند. بندها را از کاسه بردارید، آنها را کاملا بمالید و با یک پارچه میکروفایبر خشک کنید.

سپس، با شستن آنها با آب یا با پارچه ای مرطوب، کثیفی روی زیره کفش را از بین ببرید. پس از آن، یک پارچه تمیز را در محلول شوینده آغشته کنید و هرگونه لکه قابل مشاهده روی سطوح کفش را بشویید. این کار را تا پاک شدن کامل لکه ادامه دهید.

در نهایت یک پارچه یا حوله تمیز دیگر بردارید و آن را در آب تمیز فرو کنید. از پارچه جاذب برای پاک کردن باقی مانده صابون روی کفش استفاده کنید. پس از آن، کفش را بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود.

چگونه کفش های مخمل را تمیز کنیم

موارد مورد نیاز

  • حوله میکروفایبر
  • برس نرم
  • صابون مایع

کفش های مخملی نیاز به مراقبت های خاصی دارند زیرا کاملا آسیب پذیر هستند و به راحتی آسیب دیده و لک می شوند. با این حال، اگر این روش شستن کفش مخمل را به دقت دنبال کنید، می توانید کفش های مخملی خود را دوباره نو و تمیز کنید.

نحوه تمیزکردن کفش مخمل

برای لکه های گلی یا کثیفی: قبل از اینکه لکه ها را پاک کنید ابتدا بگذارید کفش ها کاملاً خشک شوند. وقتی لکه های گل آلود خشک هستند راحت تر از بین می روند. پس از آن، می توانید از یک برس نرم برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح را در خواب بافت مخمل برس بزنید.

برای لکه های مرطوب یا ریختن مایعات: یک پارچه میکروفایبر یا حوله جاذب تهیه کنید و به آرامی روی ناحیه لکه دار بمالید. این کار به خیس شدن لکه ها و جلوگیری از پخش شدن آنها کمک می کند. در مرحله بعد، با استفاده از آب و صابون ظرفشویی یا آب لیمو و جوش شیرین، یک محلول پاک کننده آماده کنید. سپس یک برس یا پارچه نرم را به محلول آغشته کنید و لکه را به آرامی بشویید. در نهایت کفش را بگذارید تا با هوا خشک شود یا از پارچه میکروفیبر برای جذب رطوبت ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.همچنین می توانید از اسپری محافظ روی کفش های مخملی خود برای جلوگیری از لکه های بعدی استفاده کنید. اما، ابتدا مطمئن شوید که اسپری برای کفش های مخملی مناسب است.

چگونه کفش های سفید را تمیز کنیم

کفش های سفید به راحتی در معرض لکه و کثیفی هستند. و بر خلاف کفش های رنگ های دیگر، شستن لکه ها دشوار است.

اگر کفش های سفید خود را به دلیل لکه های ماندگار کنار گذاشته اید، این مراحل را دنبال کنید تا دوباره کفش خود را نو کنید.

موارد مورد نیاز

  • مایع سفید کننده
  • جوش شیرین
  • پودر لباس شویی
  • سرکه
  • برس نرم

راه های مختلفی برای از بین بردن لکه های ماندگار روی کفش سفید وجود دارد. می توانید از سفید کننده، جوش شیرین یا ترکیب های صابونی استفاده کنید.

شستن کفش سفید

روش شستن کفش سفید با آب و صابون:

ابتدا باید هرگونه کثیفی یا گرد و غبار روی کفش را پاک کنید. در مرحله بعد، باید با افزودن مواد شوینده به آب گرم، یک محلول صابونی تهیه کنید. سپس یک برس یا پارچه نرم را به محلول آغشته کنید و لکه های روی کفش را بشویید. از یک پارچه مرطوب تمیز برای پاک کردن محلول صابون استفاده کنید و با یک پارچه جاذب خشک کنید. در آخر بگذارید کفش ها در هوای آزاد خشک شوند.

تمیز کردن کفش سفید با مایع سفید کننده:

ابتدا سفید کننده را در آب در محیطی با تهویه مناسب رقیق کنید. سپس یک برس را به سفید کننده آغشته کنید و کفش را بشویید، به خصوص نواحی لکه دار. محلول سفید کننده را با تمیز کردن کفش ها با یک پارچه مرطوب پاک کنید. در نهایت در محلی با تهویه مناسب بگذارید تا خشک شود.

تمیز کردن کفش سفید با جوش شیرین:

خمیری از جوش شیرین، سرکه و آب داغ تهیه کنید. سپس آن را روی کفش بمالید و به آرامی مالش دهید تا لکه ها از بین بروند. بگذارید خمیر روی کفش خشک شود، سپس باقیمانده آن را با برس پاک کنید.

روش شستن کفش ها در ماشین لباسشویی

حتماً از خود پرسیده اید که آیا می توانید از ماشین لباسشویی برای شستن کفش های خود استفاده کنید؟ خوب. جواب بله است.

می توانید کفش های خود را با ماشین لباسشویی بشویید. با این حال، همه کفش ها برای شستشوی ماشینی مناسب نیستند. به طور کلی، کفش های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند نایلون، پنبه یا پلی استر برای شسته شدن با ماشین لباسشویی مناسب هستند زیرا بادوام هستند و توسط مواد شوینده آسیب نمی بینند. با این حال، کفش های ساخته شده از چرم یا جیر را نباید در ماشین لباسشویی شست.

شستن کفش در ماشین لباسشویی

موارد مورد نیاز

  • حوله های قدیمی
  • کیسه لباس توری
  • مایع لباسشویی
  • روزنامه های قدیمی
  • برس نرم

بهتر است قبل از شروع به تمیز کردن، دستورالعمل های مراقبت از کفش خود را که روی جعبه یا اتیکت های آن نوشته شده را برای توصیه های شستشو بررسی کنید.

ابتدا بند کفش خود را بردارید. می‌توانید پس از قرار دادن آن‌ها در کیسه لباس توری، آن‌ها را در ماشین بشویید یا بعد از خیس کردن در محلول شوینده، آنها را با دست بشویید.

در مرحله بعد، از یک برس نرم استفاده کنید تا تا آنجا که ممکن است جرم ها و کثیفی ها را از کف کفش پاک کنید. همچنین می‌توانید از خلال دندان برای پاک کردن کثیفی‌های گیر کرده در مناطق تنگ استفاده کنید.

کفی ها را بردارید. اطمینان حاصل کنید که کفی ها را در دستگاه قرار ندهید. آنها ممکن است خیس بخورند  و چند روز طول بکشد تا خشک شوند با به کلی خراب شوند و مجبور شوید یک جفت کفی نو بخرید. در عوض، می‌توانید کفی‌ها را با یک اسفنج مرطوب یا پارچه‌ای آغشته به محلول صابون تمیز کنید. سپس با یک پارچه مرطوب بشویید و جوش شیرین بپاشید تا رطوبت را جذب کند. پس از خشک شدن کامل، کفی ها را به کفش برگردانید.

کفش ها را در کیسه لباس توری قرار داده و همراه حوله های قدیمی در ماشین لباسشویی قرار دهید تا بار ماشین لباسشویی کاهش یابد.

ماشین لباسشویی را با استفاده از آب سرد روی چرخه شستشوی ملایم تنظیم کنید. تنظیمات خشک کن را روی آهسته یا بدون چرخش تنظیم کنید. همچنین، باید از مواد شوینده مایع استفاده کنید، زیرا تمیز کننده های پودری می توانند روی کفش شما باقی بمانند. پس از اتمام چرخه شستشو، کفش ها را از کیسه توری خارج کرده و اجازه دهید در هوا خشک شوند.

کفش ها را با روزنامه یا حوله های کاغذی قدیمی پر کنید تا رطوبت اضافی را جذب کرده و حالت خود را حفظ کنند.

در نهایت کفش های خود را در محلی با تهویه مناسب بگذارید تا خشک شوند. البته این خشک شدن ممکن است چند روز طول بکشد.

از بین بردن لکه ها در اسرع وقت

برطرف کردن سریع لکه ها بسیار مهم است چون لکه هرچه قدیمی تر، پاک کردنش سخت تر. اما وقتی بدون لکه بر گیر می کنید چه کار می کنید؟ اگر به دنبال نحوه از بین بردن لکه ها در خانه هستید، چند ترفند ساده وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

لکه روی کفش

برای لکه های قهوه یا چای، یک قسمت سرکه سفید را با دو قسمت آب مخلوط کنید. محلول را روی ناحیه یک شده بمالید و به آرامی با مسواک بشویید. سپس اجازه دهید چند دقیقه بماند و یعد با آب تمیز بشویید.

برای لکه های گِلی، اجازه دهید گل به طور کامل خشک شود سپس با مسواک یا یک برس نرم به آرامی گل ها را پاک کنید. اگر لکه گلی باقی مانده است، یک قسمت جوش شیرین را با دو قسمت آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را روی نواحی لکه دار بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب تمیز بشویید.

در پایان این مقاله مفصل، با روش شستن کفش آشنا شدید. با کمی مراقبت، کفش های شما دوام بیشتری خواهند داشت و برای مدت طولانی تری جدیدتر به نظر می رسند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. فروشگاه اینترنتی ضیاکالا مشاور مورد اعتماد شما در زمینه خرید انواع کفش است. اگر از این مطلب خوشتان آمده تجربیات و نظرات خودتان را در بخش نظرات این مطلب با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید