وبلاگ

کفش مخمل زنانه

کفش مخمل زنانه

وقتی به کفش مخمل زنانه فکر می کنید چه چیزی به ذهنتان می رسد ؟ لوکس بودن؟ ظرافت؟ کلاس؟ همه این کلمات به دقت این ماده جاودانه را توصیف می کنند. مخمل قرن هاست که وجود داشته است و امروزه هنوز هم انتخاب محبوبی برای کفش است. در این مطلب نگاهی دقیق تر به مخمل، تاریخچه آن و انواع مختلف آن خواهیم داشت. همچنین در مورد نحوه استفاده از مخمل به عنوان یکی از شیک ترین انواع کفش صحبت خواهیم کرد.

مخمل چیست؟

مخمل نوعی پارچه است که با بافت صاف، نرم و براق آن مشخص می شود. اصطلاح مخملی به نحوه ساختار الیاف اشاره دارد نه خود الیاف. با این حال، مخمل مانند سایر پارچه ها از نوع خاصی از الیاف ایجاد نمی شود. دارای توده ای از الیاف بسیار متراکم و جیر مانند است که به طور یکنواخت بریده شده و در نتیجه سطح نرم و صافی ایجاد می کند. و می توان آن را از مواد مختلفی از جمله الیاف طبیعی مانند ابریشم، پشم و پنبه، مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی یا پلی استر، یا ترکیبی از هر دو تهیه کرد. از نظر تاریخی، مخمل ابتدا از ابریشم ساخته شده است.

امروزه پارچه مخملی که فقط از ابریشم تولید می شود بسیار کمیاب و گران است. الیاف مصنوعی بیشتر برای ساخت پارچه مخملی در کاربردهای مدرن استفاده می شود. این امر باعث می شود که استفاده از آن در طیف گسترده ای از لباس ها کاربردی تر و مقرون به صرفه تر باشد.

وقتی به اطراف نگاه می‌کنید، مخمل در بسیاری از کاربردها در سراسر صنعت نساجی  یافت می‌شود ، و برای هر استفاده‌ای که به نرمی نیاز است، مانند ملافه، لباس‌های لطیف و کفش مخمل زنانه ایده‌آل است. علاوه بر این، جذابیت بصری و کیفیت زیبایی شناختی آن، آن را برای پارچه هایی که به نمایش گذاشته می شوند، مانند پرده، مبلمان یا کفش، عالی می کند. اما، بسته به موادی که از آن ساخته شده است، گاهی اوقات می تواند گرانتر از پارچه های دیگر باشد.

تاریخچه مخمل

مخمل پارچه ای مجلل است که از زمان های قدیم توسط خانواده های سلطنتی، اشراف و ثروتمندان استفاده می شده است. اگرچه در اصل در اروپا ساخته شده، تاریخچه آن به چین، عراق و تمدن های باستانی مصر بازمی گردد. از آنجا که تولید ابریشم دشوار بود، به پارچه ارجح خانواده سلطنتی تبدیل شد چون آنها تنها کسانی بودند که توانایی پرداخت هزینه آن را داشتند. در ایتالیا، این پارچه در روزهای راه تجارت جاده ابریشم بین آسیا و اروپا، زمانی که بخش مخملی پر جنب و جوش شروع به توسعه کرد، معرفی شد. پرده‌های مخملی مجلل، کوسن‌های مبلمان و اقلام پوشاک همگی در سال‌های بعد از آن تولید شدند.

در اروپا، دوران رنسانس با اوج تولید مخمل همراه شد، زمانی که ساخت آن هم پرهزینه و هم زمان بر بود. اما در قرن‌های بعد، انقلاب صنعتی ظرفیت تولید هر نوع پارچه را سریع‌تر و ساده‌تر بر روی ماشین‌های بافندگی مکانیکی به همراه آورد. با وجود این، مخمل هنوز هم به عنوان یک پارچه مجلل که امروزه مد شده است دیده می شود. روندهای مخملی در طول قرن بیستم آمده و رفته اند، اما جذابیت آن برای صدها سال ثابت بوده است.

مخمل چگونه ساخته می شود؟

مخمل در زمان‌های قدیم با دست تولید می‌شد و به دلیل فرآیند پیچیده، ساخت آن بسیار آهسته بود. امروزه مخمل بیشتر در کارگاه ها یا کارخانه های بافندگی تولید می شود. مخمل از دو لایه نخ عمودی بر روی یک باقت پارچه ای دوتایی ساخته می شود. این ماشین بافندگی دو تکه پارچه را همزمان می چرخاند. سپس دو لایه پارچه از هم جدا می شوند و برای خرید توسط مشتری به شکل رول پیچ می شوند.

کفش دخترانه مخمل مدل سه گل HY صورتی

انواع مخمل

رایج ترین انواع مخمل عبارتند از:

مخمل چروک : مخمل بافته شده خیس می شود، سپس پیچ خورده یا فشرده می شود تا ظاهری “چروک” به آن بدهند.

مخمل ساده : معمولاً از پنبه ساخته می شود و درخشندگی آن را نسبت به سایر مواد کمتر می کند.

مخمل منبت : در این حالت طرح های تزئینی توسط  شابلون های حرارتی روی مخمل ایجاد می شود. دقیقا مانند پارچه منبت کاری شده که طرح ها روی آن توسط مهر و رنگ چاپ می شوند.

مخمل طرح برجسته: در این مدل طرح ها با کوتاه و بلند شدن ارتفاع پرزها خودنمایی می کنند.

مخمل کشی:الیاف آن با  با اسپندکس ترکیب شده تا کیفیتی کشسان به آن بدهد.

در یک مفهوم گسترده، کفش مخمل زنانه و مردانه برای همیشه وجود داشته اند – تقریباً از زمانی که کفش و مخمل هر دو وجود داشته اند. معروف ترین کفش پاپ کفش مخملی بود. آنها یک مخمل سرمه ای متمایز و البته بسیار منحصر به فرد هستند.

اما وقتی صحبت از عموم مردم می شود، تاریخچه کفش های مخمل مربوط به یکی دو قرن اخیر می شود. با استفاده افراد مشهور – در این مورد شاهزاده آلبرت در اواخر دهه 1800 – کفش های مخملی به یک سبک برجسته برای مردان شیک پوش تبدیل شد. در این مرحله، پاپوش ها قبلاً به عنوان یک جایگزین راحت تر و شیک تر برای کفش های بیرونی به عنوان یک کالای مفید در نظر گرفته می شدند. با این حال، شاهزاده آلبرت با افزودن رویه‌های مخملی و آسترهای لحافی به طرح اصلی، زیبایی‌شناسی رسمی‌تری را ارائه کرد. در اواسط دهه 1900، نخبگان هالیوود شروع به پوشیدن کفش های مخملی در خارج از منزل کردند، به ویژه به عنوان یک کفش مناسب با کراوات مشکی، جایی که آنها جایگزین کفش های چرمی رسمی شدند.

و یک بار دیگر، این روی افراد عادی تأثیر می‌گذارد و مردم را تشویق می‌کند که همین کار را انجام دهند. امروزه، کفش‌های مخملی معمولاً در موقعیت‌های رسمی پوشیده می‌شوند و مانند بسیاری از عناصر لباس رسمی اعتماد به نفس بالایی ایجاد می کند.

مراقبت از کفش مخمل زنانه:

وقتی کفش های مخملی زیبای خود را از جعبه بیرون می آورید اولین کاری که باید انجام دهید ، محافظت از آنها با نوعی اسپری محافظ است. اکنون، این بخش مهم است، زیرا نباید از همان اسپری استفاده کنید که برای محافظت از یک جفت کفش جیر یا چرم استفاده می کنید. از آنجایی که مخمل یک پارچه است (بر خلاف جیر که چرم است) به محافظ پارچه نیاز دارد !

ابتدا باید یک منطقه را آزمایش کنید. معمولا این کار را با پشت کفش انجام می دهم. باید مطمئن شوید که هیچ تاثیری بر رنگ پارچه ندارد. پس از اطمینان، یک پوشش نازک اسپری کنید. مطمئن شوید که اسپری به اندازه کافی از کفش دور باشد. مطمئناً نمی خواهید آن را خیس کنید.  شما فقط می خواهید آن را به آرامی اندود کنید. اگر کفش را بیش از حد خیس کنید، ممکن است ظاهر “مخملی چروک” را ایجاد کند که ما به دنبال آن نیستیم و آن را در نقاط خاصی تیره تر کند. بگذارید آنها در هوای آزاد خشک شوند (معمولاً در یک منطقه سرپوشیده بیرون از خانه). پس از خشک شدن، یک لایه نازک دوم اسپری کنید و کفش های شما باید به این ترتیب آماده استفاده هستند!

تمیز کردن کفش مخمل زنانه

تمیز کردن کفش مخمل در واقع یک فرآیند نسبتا آسان است. از آنجایی که این یک پارچه است، می توانید از هر محلول تمیزکننده پارچه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مخمل برخلاف جیر به راحتی چروک می شود . (مثلاً هنگام بستن چمدان برای سفر به یاد داشته باشید و مطمئن شوید که آنها با چیز دیگری له نشده اند.)

اگر کفش مخمل زنانه خیس شد:

آیا آب مخمل را خراب می کند؟ اگر روی آن را با محافظ پارچه اسپری کرده باشید، معمولاً قابل نجات است و خیلی مهم نیست!

اگر مخمل برای مدت طولانی خیس بماند، می تواند یکنواختی خود را از بین ببرد و دوباره آن ظاهر مخملی «چروک» را ایجاد کند. تا جایی که می توانید آن را با یک پارچه جاذب خشک کنید (میکروفایبر عالی عمل می کند!) به آرامی فشار دهید، اما زیاد مالش ندهید تا زمانی که مایع جذب شود. اگر سشوار دم دست دارید، می توانید از سشوار هم استفاده کنید.

 

کفش مخمل زنانه

 

اگر کفش مخمل زنانه را لکه دار کنید:

چند حالت مختلف در اینجا وجود دارد. ابتدا، اگر لکه چیزی مانند گل است، بگذارید خشک شود و سپس می توانید آن را با یک برس نرم پاک کنید (مسواک نرم عالی عمل می کند).

برای از بین بردن سایر لکه ها، قبل از استفاده از لکه بر، اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان مواد اضافی لکه را پاک کنید.

پاک کننده لکه توف ، پاک کننده پارچه مورد علاقه من است و روی مبلمان معجزه می کند – بنابراین من از آن روی کفش نیز استفاده می کنم. توجه داشته باشید، همان اقدامات احتیاطی بالا را انجام دهید و ناحیه کوچکی را (معمولاً قسمت داخلی پشتی به دلیل پنهان بودن) با مقدار کمی محلول تمیزکننده امتحان کنید و مطمئن شوید که پارچه با پاک کننده سازگار است. از آنجایی که مخمل را می توان از انواع مختلفی از مواد (پنبه یا پلی استر) تهیه کرد و بسته به رنگ پارچه، اغلب حاوی انواع مختلفی از رنگ است – برخی از انواع ممکن است متفاوت از بقیه واکنش نشان دهند. اگر پاک کننده پارچه در دست ندارید، در جایی خواندم که ساخت محلول تمیزکننده آب لیمو و جوش شیرین نیز عالی عمل می کند!

حتماً شنیده اید که می گویند: پیشگیری بهتر از درمان است. پس همراه با کفش مخمل زنانه، برس لباس بهترین دوست جدید شماست. هر بار که کفش ها را می پوشید به آرامی روی آنها را چیزی شبیه مسواک یا برس لباس بکشید تا سطح صاف و مات آن حفظ شود. کفش های مخملی دوست دارند نوازش شوند. حتی با وجود لایه‌هایی از پوشش محافظ، هنوز هم ممکن است لکه‌های کوچک و جزئی روی قسمت بیرونی نقش ببندند. اینجا جایی است که یک مسواک یا برس خشک و استفاده نشده به کارتان می آید. به آرامی لکه را از روی سطح مخملی پاک کنید و نتیجه به همان اندازه جدید خواهد بود.

بعد از خواندن این مقاله در مورد کفش مخمل زنانه که یکی از کفش های پرفروش در سایت های فروش کفش در دنیاست حتماً علاقه مند شده اید که حداقل یک مدل از آنها در کمد کفش خود قرار دهید یا اگر هم موجود دارید در نزدیک ترین مناسبت یا مهمانی از آنها استفاده کنید. نظر شما در مورد کفش های مخملی چیست؟ نظر خود را در بخش نظرات این مقاله با من در میان بگذارید.

 

1 دیدگاه در “کفش مخمل زنانه

دیدگاهتان را بنویسید