وبلاگ

کپک کفش، چگونه جلوگیری و درمان کنیم؟!

کپک کفش

ایجاد کپک بر روی کفش های چرمی مشکلی رایج است به خصوص در برخی از نقاط جهان و در برخی از فصول سال که رطوبت هوا زیاد است. اما کفش همه افراد ممکن است دچار کپک زدن شود. گاهی اوقات به میزان کمی اما گاهی اوقات کل کفش ممکن است پر از کپک شود. در اینجا به دلایل ایجاد کپک می پردازم، چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید، و اگر کفشی دارید که کپک زده است یاد می گیرید چگونه آن را برطرف کنید.

 

دلایل ایجاد کپک روی کفش های چرمی

کپک یک نام جمعی برای تعداد زیادی از انواع قارچ است که از مواد زنده تغذیه می کند. هاگ های کپک همیشه در اطراف ما وجود دارند، اما در بعضی جاها جمع می شوند و می توانند تا حد زیادی شروع به رشد کنند و آن وقت است که مشکل ساز می شوند. دیدد آنها روی غذاها و میوه ها امیری رایج است، اما می تواند هرجا ظاهر شود. از جمله روی چرم.

هنگامی که چرم دباغی می شود به روش های مختلفی برای جلوگیری از کپک زدن بهینه می شود، اما با این وجود این یک ماده زنده است، همچنین حاوی تانن های طبیعی و مقداری موم و روغن طبیعی به میزان کم یا زیاد بسته به نوع چرم، و روغن هایی که برای حفظ بافت چرم ضروری هستند. اما این روغن ها و افزودنی ها به ناچار مواد آلی را به چرم اضافه می کنند و همچنین می توانید لکه هایی روی کفش داشته باشید و غیره که می تواند منبع دیگری برای رشد کپک باشد.

سپس زمانی که رطوبت، نور و گردش هوا کم است، کپک به راحتی تشکیل می شود. بنابراین، اساساً داشتن کفش چرمی خیس و قرار دادن آن در کمد دربسته یا مشابه آن، مانند التماس برای تشکیل کپک است. که ما را به قسمت بعدی این راهنما هدایت می کند. (در اینجا تمرکز روی کفش است، اما اساساً برای همه محصولات ساخته شده از چرم می توان این راهنمایی ها را بکار برد).

کپک زیره کفش

 

چگونه از ایجاد کپک روی کفش های چرمی جلوگیری کنیم؟

ما دو دلیل اصلی داریم که بر ایجاد کپک روی کفش‌های چرمی تأثیر می‌گذارد: وضعیت کفش‌ها و شرایط نگهداری آن‌ها. از وضعیت کفش‌ها شروع کنیم، اگر زیر باران شدید بیرون رفته‌اید و کفش‌هایتان خیس شده است، واقعاً باید بیشتر مراقب باشید. ابتدا آنها را با یک دستمال نمدار ظرفشویی یا مشابه آن پاک کنید تا هرگونه کثیفی و باقی مانده گل و لای و لکه از آن پاک شود. اجازه دهید آنها در یک مکان مطبوع خشک شوند، به طور ایده آل در بیرون از خانه در طول یک روز آفتابی. (البته اگر آنها از باران خیس شده باشند همیشه اینطور نیست، و نباید در هوای باران یا در طول شب بیرون باشند، زیرا رطوبت بیشتر است) و اما در داخل، در دمای معمولی اتاق نیز خوب است. سعی نکنید روی حرارت مستقیم مانند رادیاتور، گرمایش از کف یا موارد مشابه سریعتر خشک شوند، زیرا فشار زیادی به چرم وارد می کند و در بدترین حالت ممکن است ترک بخورد. مطمئن شوید که هوا می‌تواند در اطراف کفش‌ها گردش کند، آن‌ها را به پهلو بگذارید، روی یک سطح ناهموار که هوا از آن عبور کند قرار دهید، یا راهی برای آویزان کردن کفش‌ها محیا کنید. یافتن کپک روی زیره های چرمی بسیار رایج است، اگر در هنگام راه رفتن در باران خیس شده باشند و روی یک سطح صاف و بدون چرخش هوا قرار داده شوند، به راحتی کپک ایجاد می شود زیرا کفی ها اغلب به دلیل کثیفی بیش از رویه مستعد رشد کپک هستند.

 

سطح آجدار زیر کفش

 

در صورت خیس شدن کفش، قالب کفش (که بعضی افراد برای جلوگیری از دفرمه شدن کفش بعد از استفاده درون آن قرار میدهند) را داخل کفش نگذارید. آنها بدون قالب کفش یا با روزنامه مچاله پر شده در آنها که می توانند رطوبت را جذب کنند، بهتر خشک می شوند. ابتدا هنگامی که کفش ها کمی خشک شدند، قالب های کفش را وارد کفش کنید تا شکل خود را حفظ کنند. قالب های کفش چوبی مقداری رطوبت را جذب می‌کنند و مهمتر از آن به چرم اجازه تنفس می‌دهند (در مقایسه با قالب کفش پلاستیکی که منافذ را می‌بندند که پس از استفاده معمولی روزمره، زمانی که کفش‌ها کمی از عرق مرطوب هستند، عالی است)، اما همانطور که گفته شد وقتی کفش ها خیس شده اند حتی قالب های کفش چوبی نیز می توانند از خشک شدن مناسب چرم جلوگیری کنند.

درمورد شرایط نگهداری کفش برای جلوگیری از کپک زدن، در واقع اشتباهات رایجی وجود دارد که اغلب انجام می شود. معمولاً کفش‌ها در یک کمد بسته نگهداری می‌شوند که ایده‌آل نیست زیرا هوا نمی‌تواند در آنجا به گردش درآید. اگر آنها را در کمد نگه می دارید، سعی کنید امکان جریان هوا را ایجاد کنید، یا در کمد را کمی باز بگذارید، یا شاید هم بتوانید سوراخ‌های بزرگ‌تری را در مکان‌های پنهان ایجاد کنید. همچنین اگر روی یک سطح صاف محکم قرار نگیرند و روی یک سطح آجدار یا مشابه آن باشند که اجازه می دهد هوا در زیر کفش گردش کند، بهتر است.

یک روش معمول برای نگهداری کفش ها، به خصوص در زمان نگهداری فصلی که از آنها استفاده نمی شود، در جعبه های کفش است. این می تواند مشکل ساز باشد زیرا در واقع فضای تاریکی است که هوا نمی تواند در آن گردش کند، به خصوص اگر در یک زیرزمین یا یک مکان مرطوب مشابه نگه داری شوند و باید از آن اجتناب کرد، چون می تواند به این معنی باشد که می توان کپک را به میزان زیاد ایجاد کرد! در صورت تمایل به نگه داری کفش ها در جعبه، چند سوراخ در جعبه ها ایجاد کنید (مثل زمانی که پدر و مادر ما از بازار برای ما یک جوجه رنگی زیبا می خریدن و در جعبه کفش میگذاشتند) تا امکان گردش هوا فراهم شود و شرایط بهتر شود. و همیشه مطمئن شوید که کفش ها قبل از اینکه آنها را در جعبه قرار دهید کاملاً خشک شده باشند.

بهتر این است که جاذب‌های رطوبتی که در برخی از اشکال وجود دارد را در جعبه کفش‌ها قرار دهید، که به جای اینکه چرم کفش رطوبت را جذب کند، این جاذب ها آن را انجام دهند. قالب های کفش چوبی تا حدودی این کار را انجام می دهند و در مواردی که کفش خیلی مرطوب نباشد کافی است. برای نگهداری فصلی، می‌توان کیسه‌هایی از خاک اره ویا بسته‌های کلاسیک ژل سیلیکا را که اغلب در لوازم برقی یا حساسی که میخرید وجود دارد، اضافه کنید. (آنها را دور نیندازید، آنها را در جعبه‌ای در خانه قرار دهید تا زمانی که مورد نیاز باشد بتوانید از آنها استفاده کنید). در موارد حاد، به عنوان مثال، اگر در مکان‌های بسیار مرطوب زندگی می‌کنید، یک رطوبت‌گیر در صورتی که به روشی درست استفاده شود می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

اگر اغلب با مشکل کپک زدن روی کفش‌های خود مواجه می‌شوید، باید مراقب تمام موارد بالا باشید. همانطور که گفته شد در برخی از نقاط جهان شرایط مرطوب تر است و کپک زدگی راحت تر ایجاد می شود و همچنین در فصول مختلف تغییر می کند و شما می توانید در خانه ای زندگی کنید که مشکلات بیشتری با هاگ های کپک دارد که این خطر روی کفش های چرمی شما اثر می گذارد.

 

چگونه کپکها را از کفش چرمی پاک کنیم

بهتر است که بدانید وقتی شروع به دیدن کپک می کنید، مدتی است که از تشکیل و ساخته شدن آن گذشته است. فرایند شروع کپک توسط چشم ما قابل دیدن نیست، بنابراین وقتی شروع به دیدن پوشش مشخصاً مبهم، سفید (یا گاهی سیاه) می‌کنید، کپک کمی پیشرفت کرده است. کفش‌ها را بیرون بیاورید، زیرا نمی‌خواهید هاگ‌های کپک در داخل خانه پخش شوند. تمام کپک های سطحی را با یک پارچه نخی مرطوب شده با آب داغ پاک کنید. این کار را با دقت انجام دهید. سپس اجازه دهید کفش ها در هوای آزاد خشک شوند، ترجیحاً بیرون از خانه.

 

 

حالا باید کپک های عمقی و چشبیده به کفش را که پس از مرحله اول هنوز روی رویه، کناره ها، درزها، سوراخ ها و سایر نقاط کفش رشد کرده اند را هم پاک کنید. اگر کپک فقط روی رویه چرمی باشد، پاک کردن آن آسان‌تر است. برای این کار باید از ماده ای استفاده کنید که کپک را از بین ببرد. چند پاک کننده وجود دارد که این کار را انجام می دهند، اما ارزان ترین و بهترین آن سرکه معمولی است. بهتر است  برای محافظت از دستان خود از دستکش استفاده کنید. اگر می خواهید بوی تند آن کمتر شود، می توانید سرکه را با آب لیمو مخلوط کنید. این مایع باید حاوی حدود 12 درصد سرکه باشد، بنابراین اگر قوی تر است، آن را با آب مخلوط کنید تا غلظت مشابهی به دست آورید تا بی جهت به چرم آسیب نزنیم. باز هم این کار را در بیرون از محیط خانه انجام دهید. یک پارچه یا یک اسفنج را با سرکه مرطوب کنید و تمام کفش را کاملا پاک کنید. اگر در داخل آن اثری از کپک وجود داشت، آنجا را نیز از پاک کنید. مهم است که تمام کفش را پاک کنید تا همه نقاط آن‌ مرطوب شوند تا وقتی کفش‌ها دوباره خشک می‌شوند، آثار لکه باقی نماند. سپس اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند. کفش ها را چک کنید تا مطمئن شوید از شر همه کپک ها خلاص شده اید، در غیر این صورت دوباره این قسمت ها را با سرکه پاک کنید، می توانید سعی کنید این کار را با دقت بیشتری انجام دهید تا دوباره نیازی به پاک کردن و مرطوب کردن کل کفش نباشد.

 

کپک درون کفش

کپک داخل کفش

 

هنگامی که از شر همه کپک ها خلاص شدید و کفش ها کاملاً خشک شدند، چرم کاملاً کشیده و خشک شده است و باید حالت دهی شود. ابتدا یک یا دو لایه از یک نرم کننده خوب، ترجیحاً یک لوسیون مخصوص چرم یا مشابه آن را روی کفش اعمال کنید. سپس حداقل چند لایه نازک از یک کرم کفش خوب را روی کفش بمالید و در صورت تمایل می توانید با واکس و غیره ادامه دهید تا کفش ها به حالت اولیه خود بازگردند. اگر همه این کارها به درستی انجام شود، کفش باید دوباره به وضعیت خوبی بازگردد. پیشنهاد می کنم اگر خودتان نمی توانید این مشکل را حل کنید، کفش ها را به یک کفاش خوب یا ترمیم کننده چرم بسپارید.

 

کفش تمیز شده

نتیجه کار

 

خب، حالا کفش هایی دارید که از شر کپک خلاص شده اند یا کفش هایی که با انجام نکات فوق دیگر کپک نمی زنند. آیا تا به حال کفش های شما دچار کپک زدگی شده اند؟ آیا در منطقه زندگی شما رطوبت باعث ایجاد کپک در وسایل شما می شود؟ تجربیات و نظرات خود را در بخش نظر این مطلب با من و سایر مخاطبان ما درمیان بگذارید. و اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید می توانید آن را با سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید