وبلاگ

مراقبت از کفش در فصل باران

مراقبت از کفش در فصل باران کار مهمی است که همه ما برای داشتن کفش های سالم در روزهای بارانی باید آن را یاد بگیریم. ساختار کفش ها به شکلی است که اگر بعد از خیس شدن به درستی از آنها مراقبت نشود و به خوبی و با روش صحیح خشک نشوند عمر آنها کوتاه خواهد شد و زودتر خراب می شوند.

روزهای بارانی، زمانی عالی هستند که در داخل خانه هستید. می توانید زیر باران بازی کنید، خودتان را گرم کنید، تمام روز را در رختخواب بمانید، قهوه یا چای بنوشید در حالی که فیلم تماشا می کنید و حتی هیجان دیدن یک رنگین کمان را دارید. و به این فکر می کنید “چه دنیای عالی”. اما تا زمانی که جنبه ناخوشایند فصل بارانی را به یاد نیاورید، به خصوص زمانی که مجبورید از خانه خود بیرون بروید.

باران مترادف گودال‌هایی با گل و لای است، خیس شدن، سرما و پاشش آب، مشکل در حمل‌ونقل عمومی، ترافیک بی‌پایان و موارد دیگر. و این یک کابوس است. این فصل زمانی است که باید از بهترین لباس‌هایتان (مخصوصاً لباس‌های رنگارنگ)، کیف‌ها و کفش‌ها محافظت کنید، زیرا نمی‌خواهید ریسک کنید و آنها را خراب کنید. با این وجود، ما نمی‌توانیم با پای برهنه به محل کار، قرار ملاقات، رستوران یا مکان‌های دیگر برویم، زیرا کفش‌هایمان را بیش از حد دوست داریم.

بنابراین من می خواهم در مورد نحوه مراقبت از کفش ها در فصل بارانی صحبت کنم.

 

همه کفش ها را قبل از فصل باران بررسی کنید

سعی کنید همیشه قبل از شروع باران مراقب کفش های خود (استفاده شده و استفاده نشده) باشید. اگر کفش‌ها بدون مراقبت رها شوند، رطوبت و گرد و غبار خانه را جذب می‌کند و سطح آنها کثیف و آلوده می شود. همچنین این دوده و غبار باعث ایجاد قارچ و کپک روی کفش می شود. با پاک کردن و گردگیری مناسب از کفش های خود مراقبت کنید. برای کفش های چرمی از نرم کننده چرم استفاده کنید. همچنین برای کفش های بدبو، پودر بچه را داخل کفش بمالید.

اگر کفشی سوراخ یا پاره شده و نیاز به تعمیر دارد همین حالا آن را نزد یک کفاش ببرید و تعمیر کنید. بررسی کنید که چه کفش هایی را در روزهای بارانی نباید بپوشید. مواد ضد آب کننده را از بازار تهیه و روی کفش ها اسپری کنید.

 

نکات مراقبت از کفش در فصل باران

 

کفش لاستیکی تهیه کنید

چکمه های لاستیکی یا صندل/دمپایی لاستیکی و پلاستیکی تهیه کنید. آنها ارزان هستند، به راحتی در دسترس هستند و همچنین بادوام هستند. خجالت نکشید. پوشیدن کفش های لاستیکی در باران برای شما اشکالی ندارد. حمل یک جفت دمپایی پلاستیکی اضافی در کیف یا ماشین برای شما ضرری ندارد. این یک گزینه اضطراری برای زمانی است که باران شروع می شود. اما مطمئن شوید که از آن کفش های لاستیکی نیز مراقبت کنید. امروزه کفش های لاستیکی و پلاستیکی با طراحی های شیک و زیبا مشابه کفش های رسمی در بازار برای خرید موجود هستند. این کفش و دمپایی ها ضدآب هستند، آب را به خود جذب نمی کنند و سریع تر خشک می شوند.

 

مراقبت از کفش در فصل بارانی - کفش لاستیکی

 

برای مراقبت از کفش در فصل باران کفش های خود را فریز کنید

درست شنیدید (یا اینکه درست خواندید)! یکی از نکات مراقبت از کفش در فصل باران این است. حتماً برایتان پیش آمده که بعد از اینکه کفش های خیس خود را خشک کردید بوی نامطبوع آنها از بین نرفته است. برای اینکه از شر این بو خلاص شوید کفش خود را بعد از خشک کردن درون یک یا دو کیسه پلاستیکی قرار دهید و برای 24 ساعت در فریزر قرار دهید. سپس آنها را از فریزر بیرون آورده و اجازه دهید تا دمای آنها به دمای اتاق برسد. با این کار باکتری های ایجاد کننده بوی نامطبوع کشته می شوند و از بین می روند. حالا می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

 

حفاظت از کفش ها در باران

 

برای مراقبت از کفش در فصل باران آنها را پودری کنید

صورت شما به پودر نیاز دارد، کفش‌هایتان هم همینطور. پودری کردن کفش فقط یک راه آسان برای خشک کردن کفش است، و آنها دیگر مرطوب نیستند. ما بیشتر به ظاهر کفش‌هایمان اهمیت می‌دهیم، اما فضای داخلی مانند کفی‌ها و دیواره کفش‌های شما نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برای جلوگیری از پوسیدگی دیواره‌های کفش‌هایتان، هر از چند گاهی پودر تالک  (پودر گردگیری یا پودر بچه) را در کفش‌هایتان بپاشید. پودر به جذب رطوبت کمک می کند.

 

نکات مراقبت از کفش در فصل زمستان

 

الکل بمالید

اگر کفش شما خیس شد، می توانید از یک پنبه آغشته به الکل برای مالیدن داخل کفش خود استفاده کنید و از شر میکروب ها خلاص شوید و کفش خود را ضدعفونی کنید. برای احتیاط، از استفاده از پنبه و الکل برای مالش قسمت بیرونی کفش خودداری کنید زیرا ممکن است مواد استفاده شده در رویه کفش توسط موادی مانند الکل خراب شود. الکل همچنین برای خشک کردن کفش های شما موثر است.

 

مالیدن الکل در کفش در فصل باران

 

برای کفش های گل آلود

اگر روی کفش شما گل و لای است، بگذارید گل خشک شود مخصوصاً اگر گل زیاد است. پاک کردن گل در حالت خشک راحت تر از زمانی است که خیس است. گل را با استفاده از برس جدا کنید. سپس می توانید کثیفی ها را با هر پارچه مرطوبی پاک کنید.

 

پاک کردن کفش گل آلود در فصل بارانی

 

جهت مراقبت از کفش در فصل باران آن را زیر آفتاب خشک نکنید

به نظر می رسد خشک کردن کفش در آفتاب گزینه سریعتر و آسان تری باشد، اما توجه داشته باشید که آفتاب ممکن است به دلیل سختی نور خورشید آسیب هایی را به همراه داشته باشد. ممکن است کفش نتواند فشار را تحمل کند و شروع به تسلیم شدن کند.

بهتر است از یک فن استفاده کنید یا کفش خود را با هوا خشک کنید. اگر تصمیم دارید کفش خود را در آفتاب خشک کنید، باید آن را در جایی قرار دهید که شدت نور خورشید کم است. مثلاً آن ها را در سایه قرار دهید. قبل از پوشیدن کفش‌هایتان مطمئن شوید که از داخل کاملاً خشک شده باشند. پوشیدن یک کفش مرطوب ممکن است باعث عفونت یا تحریک پوست شما شود. همچنین آنها را روی شوفاژ یا بخاری قرار ندهید و با سشوار خشک نکنید. مواد اولیه ساخت اکثر کفش ها  پلاستیک و چسب است. که هر دوی آنها در برابر حرارت مستقیم مقاومت خود را از دست می دهند و کفش شما خراب خواهد شد.
نکات مراقبت از کفش در فصل باران

برای مراقبت از کفش در فصل باران به درستی آنها را نگهداری کنید

پس از پوشیدن هر کفشی، در صورت لک بودن، سعی کنید آن ها را تمیز کنید. آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید (این عبارت تقریباً روی هر چیزی که می‌خرم نوشته شده!). اگر کفش ها را با کثیفی و آلودگی درون کمد یا جاکفشی قرار دهید و بلا استفاده بگذارید و بگذارید درست زمانی که دوباره قصد دارید از آنها استفاده کنید، تمیزشان کنید کار سخت تری پیش رو خواهید داشت. لکه های تازه، راحت تر تمیز می شوند و فرصت آسیب رساندن به بافت کفش را پیدا نمی کنند. اما لکه های قدیمی به سختی پاک می شوند و فرصت کافی داشته اند که کفش زیبای ما را خراب کنند.

 

نکات مراقبت از کفش در فصل باران

نوع کفش و نحوه تمیز کردن آن

هر نوع کفشی با توجه به مدل و جنسش روش خاصی برای تمیز کردن و نگهداری دارد. مثلا بعضی از کفش ها را به راحتی میتوان شست اما این کار برای بعضی دیگر از کفش ها باعث خرابی آن می شود. نحوه تمیز کردن کفش مخمل با یک کفش جیر متفاوت است. خیلی از کفش های کتانی را می توان در ماشین لباسشویی شست ولی شستن کفش چرم در لباسشویی باعث نابودی آن می شود. برای این کار به دستورالعمل هایی که روی جعبه کفش توسط شرکت سازنده آن درج شده دقت کنید. قبلا چند مطلب در مورد نجوه شستن و نگهداری از انواع کفش ها در وبلاگ ضیاکالا قرار داده ام که پیشنهاد می کنم آنها را مطالعه کنید.

 

مراقبت از کفش در فصل باران

 

مراقبت از کفش در فصل بارانی باعث می شود که کفش های شما خراب نشوند و ظاهر اولیه خود را حفظ کنند. این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و به حفظ محیط زیست کمک می کند. در پایان، خوشحال می شوم تا هر سوال یا نکته ای که به ذهنتان میرسد را در بخش نظرات با من و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید. اگر اهل شبکه های اجتماعی هستید صفحه ضیاکالا را در اینستاگرام دنبال کنید تا از جدیدترین محصولات و آموزش های ما مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید