وبلاگ

کفش کانورس؛ معرفی و تاریخچه آن

کفش کانورس آل استار

کفش کانورس آل استارز

“Converse All Stars” که با نام چاک تیلور نیز شناخته می شود، کفش های معمولی یا روزمره هستند که برای دهه ها نقش مهمی در فرهنگ پاپ ایفا کرده اند. کفش کانورس آل استارز در ابتدا توسط شرکت کانورس به عنوان یک کفش بسکتبال در اوایل دهه 1900 طراحی شد، رویه ی پنبه ای نرم و زیره لاستیکی آن تا حد زیادی در قرن گذشته بدون تغییر باقی مانده است. نوآوری این طرح مربوط به بخش ساق پای کفش بود که به خاطر نرمی و خشک نبودن از تاول زدن ساق پا چلوگیری می کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با سرگذشت این کفش محبوب آشنا شوید.

 

آیا میدانستید؟
چاک تیلور کفش رسمی بازی های المپیک از سال 1936 تا 1968 بود.

 

با چاک تیلور آشنا شوید

“مارکوس میلز کانورس”، شرکت Converse Rubber Shoe Company را در سال 1908 تاسیس کرد. این شرکت کفش‌های کتانی خود را برای اولین بار با نام “Non-Skids” یعنی ضد لغزش در سال 1917 عرضه کرد. این شرکت ایده های چاک تیلور را برای ایجاد پشتیبانی و انعطاف بهتر روی کفش ها اعمال کرد. این کفش طراحی و ساخته شد و ستاره بسکتبال چارلز “چاک” تیلور در سال 1921 سفیر و معرف کفش Converse شد. کانورس همچنین امضای تیلور و وصله مارک 5 ستاره را به کناره کفش اضافه کرد تا اشاره ای به ورزشکاری که این کفش از او الهام گرفته باشد و و بدین سان اولین کفش مورد تأیید ستاره های مشهور دنیا شکل گرفت.

 

کفش کانورس ضد لغزش

 

در این دوره، Converse All Star در درجه اول یک کفش بسکتبال بود و تیلور آن را به همین شکل تبلیغ می کرد. او در سراسر ایالات متحده سفر کرد و همایش های بسکتبال را برای فروش این کفش های ورزشی برگزار کرد. در واقع، Converse All Stars کفش رسمی بسکتبال بازی های المپیک برای بیش از 30 سال بود. بعدها، در طول جنگ جهانی دوم، آنها کفش رسمی ورزشی نیروهای مسلح ایالات متحده بودند. چاک تیلور کفش انتخابی برای مسابقات عمومی ورزشی، از کلاس بدنسازی تا پاورلیفتینگ حرفه ای شد.

 

کانورس به یک کفش عادی و همگانی روزمره تبدیل می شود

تا پایان دهه 1960، Converse تامین کننده 80 درصد کل بازار کفش‌های کتانی بود. این تغییر به سمت کفش‌های کتانی معمولی، Converse All Stars را به عنوان نماد فرهنگی مردم، نه فقط نخبگان ورزشی، بدل کرد. اگرچه چاک‌های اولیه سیاه و سفید کلاسیک بودند، اما در رنگ‌ها و طرح‌های متعدد و همچنین نسخه‌های محدود و ویژه در دسترس قرار گرفتند. این کفش همچنین بافت های خود را متنوع کرد تا در جیر و چرم در کنار سبک پنبه ای اصلی موجود باشد.

Converse All Stars سلطه خود را به دلیل تصمیمات تجاری اشتباه و ورود رقبای جدید در دهه 1970 از دست داد. زمانی که کفش‌های دیگر، با پشتیبانی بهتر قوس کف پا، رقابت جدیدی ایجاد کردند. به زودی، ورزشکاران بزرگ پوشیدن All Stars را متوقف کردند. با این حال، چاک تیلور به سرعت توسط هنرمندان و نوازندگان به عنوان نمادی از افراد ضعیف (عامه مردم) انتخاب و پوشیده شد. راکی در فیلم Rocky Balboa این کفش ها را به پا داشت و اعضای گروه موسیقی Ramones اغلب این کفش ها را به پا داشتند. الویس پریسلی، مایکل مایرز و مایکل جی فاکس همگی در فیلم‌های خود چاکس می‌پوشیدند و این کفش ورزشی را به عنوان کفشی برای جوانان مطالبه گر جا انداختند. و به مرور کفش‌های کتانی ارزان به نمادی از خرده‌ فرهنگ‌های ایالات متحده تبدیل شدند.

 

نایک کفش کانورس را می خرد

اگرچه چاک تیلور بسیار محبوب بود، اما کسب و کار Converse در حال شکست بود و منجر به چندین ادعای ورشکستگی شد. در سال 2003، نایک Converseرا به قیمت 305 میلیون دلار خریداری کرد و دوباره تجارت آن را رونق داد. نایک تولید Converse را به خارج از آمریکا آورد، جایی که اکثر محصولات دیگر نایک در آنجا تولید می شوند. این حرکت باعث کاهش هزینه های تولید و افزایش سود Converse شد.

 

چاک تیلور امروز

چاک تیلورهای ساق دار و بدون ساق همچنان محبوب هستند. در سال 2015، کانورس مجموعه‌ای از چاک تیلورها را با الهام از اندی وارهول منتشر کرد – یک انتخاب مهم، زیرا وارهول به خاطر نمایش‌های هنری پاپ خود از فرهنگ عامه ایالات متحده مشهور است. در سال 2017، کفش‌های بدون ساق یا ساق کوتاه چاک تیلور دومین کفش کتانی پرفروش در ایالات متحده بودند و به طور مداوم در بین ده کفش پرفروش قرار داشتند . مقرون به صرفه بودن این کفش بخش بزرگی از محبوبیت آن است، اما بازاریابی و تاریخ کفش های کتانی به عنوان جنبه ای از فرهنگ پاپ به آن قدرت ماندگاری می دهد. در سال 2020 کاملا هریس معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در رقابت های انتخاباتی به جای کفش های پاشنه بلند این کفش را پوشیده بود.

 

شما به ما بگویید، آیا تا حالا این مدل کفش را داشته اید؟ حس شما موقع پوشیدن این مدل چیست؟ و چه خاطراتی با آن دارید؟

1 دیدگاه در “کفش کانورس؛ معرفی و تاریخچه آن

دیدگاهتان را بنویسید