وبلاگ

تأثیر کفش پیاده روی و دو بر روی پا. نوک‌های منحنی کفش حرکت را آسان‌تر اما ماهیچه‌های پا را نیز ضعیف تر می کنند

هنگام خرید کفش مناسب برای پیاده روی و دو، حتما به یاد تبلیغات و فناوری های جدید در مورد کفش هایی که باعث افزایش راحتی و کیفیت در هنگام ورزش می شوند افتاده اید یا با توضیحات فروشنده درمورد خواص کفش های مخصوص پیاده روی و دو مواجه شده اید و تصمیم گرفته اید یکی از این کفش های مناسب را برای پای خود تهیه کنید. یکی از فناوری های رایج در کفش های پیاده روی و دو، کفش های با نوک منحنی است. این کفش ها باعث می شوند که انگشتان پا فشار کمتری برای راه رفتن متحمل شوند. محققان اخیرا با انجام تحقیقاتی بر روی این کفش ها به نتایج جالبی در مورد تأثیر کفش پیاده روی و دو بر روی پا رسیده اند.

تکامل حکم می کند که بدن انسان برای مقابله با استرس ها و فشارهای موجود در محیط سازگار شود. حذف استرس از محیط ما به این معنی است که ما از این قابلیت سازگار شوندگی بدن استفاده نمی کنیم. مثلاً هنگامی که عضلات شما در پاسخ به استرس و فشاری که در باشگاه به آنها وارد می کنید رشد می کنند، اما زمانی که زمان زیادی را روی کاناپه می گذرانید، کوچک و ضعیف می شوند. راحتی برعکس استرس است – و در بسیاری از موارد، می تواند منشأ بسیاری از بیماری ها و شرایط سلامتی باشد.

یک مطالعه جدید که در Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که در مورد نوع کفشی که می‌پوشیم نیز همین امر ممکن است صادق باشد. محققان دریافتند که کفش‌های راحت ما (یعنی کفش‌هایی که نوک پا خمیده دارند، مانند کفش‌های دویدن) حرکت را برای ما آسان‌تر می‌کنند – اما نقطه مقابل این راحتی این است که ماهیچه‌های ضعیف‌تری در پاهایمان ایجاد می‌کنیم. این ضعف عضلانی ممکن است منجر به آسیب‌هایی مانند فاسیای کف پا شود که یک بیماری شایع است که باعث التهاب و درد در اطراف پاشنه و قوس پای شما می‌شود.

کفش‌ها ضروری هستند، زیرا ما را از استرس‌های محیطی مانند قرار گرفتن در معرض اشیاء تصادفی مانند شاخه‌ها یا شیشه محافظت می‌کنند که ممکن است بریدگی یا کبودی در پای ما ایجاد کند. آنها همچنین پاهای ما را گرم و خشک می کنند. اما انسان ها همیشه کفش نمی پوشیدند. در واقع، تنها حدود 30000 سال پیش بود که اجداد ما کشف کردند که جلوگیری از سوراخ شدن پوست در اثر اشیاء تیز یا سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای شدید باعث بقای بیشتر انسان می شود.

بنابراین آنها پوشش های مینیمالیستی پا را اختراع کردند که عمدتاً از پوست گیاهان یا حیوانات ساخته می شد. اگرچه این پوشش‌ها پا را در برابر قرار گرفتن در معرض عوامل آسیب زننده محافظت می‌کنند، اما مطمئناً برای راحتی طراحی نشده‌اند و بنابراین فشار وارده به عضلات، استخوان‌ها، مفاصل و تاندون‌های ما تا حد زیادی یکسان باقی می‌ماند.

یک عامل کلیدی در توانایی تکامل یافته ما برای راه رفتن و دویدن، توانایی انگشتان پا برای خم شدن به سمت عقب در حالی که بدن خود را به سمت بالا و جلو می بریم، است. انگشتان پا که کوتاهتر از پیشینیان میمون مانند انسان هستند، به ما کمک می کنند انرژی کمتری را هنگام راه رفتن و دویدن مصرف کنیم چون کار و انرژی عضلانی کمتری برای تثبیت و کنترل حرکت انگشتان کوچکتر لازم است.

محققان این مطالعه دریافتند که قسمت پنجه خمیده به سمت بالا کفش‌های مدرن ما انگشتان پا را در موقعیتی نگه می‌دارد که در هنگام راه رفتن و دویدن کمتر حرکت می‌کنند . این طرح جلوی کفش‌ها که به toe spring یا فنر پنجه معروف است، به ما کمک می‌کند تا با تلاش کمتری به جلو حرکت کنیم و استرس ناشی از فعالیت را از پاها دور کنیم چون در این حالت عضلات پا و انگشتان پا باید کار کمتری برای سفت کردن قوس و کنترل انگشتان پا در طول حرکت انجام دهند.

در این بررسی، محققان 13 بزرگسال سالم (19 تا 33 ساله) داشتند که همیشه کفش می پوشند. چهار مدل کفش مختلف که در آنها فنرهای پنجه (نوک خمیده کفش) در زاویه های 10 ، 20 ، 30 و 40 درجه (که انگشتان پا را به طور فزاینده ای به سمت عقب خم می کند) توسط آنها مورد استفاده قرار گرفت.. آنها سپس حرکت مفاصل انگشتان پا را در هر حالت با استفاده از نشانگرهایی که روی پا قرار داده شده بود اندازه گیری کردند و آن را با زمانی که شرکت کنندگان با پای برهنه راه می رفتند مقایسه کردند. دامنه کل حرکت در انگشتان پا با افزایش زاویه فنر انگشت پا کاهش می یابد و بنابراین، کل میزان کار مورد نیاز در مفاصل نیز کاهش می یابد.

نقش ماهیچه های پا حمایت از قوس و تثبیت انگشتان پا است. بررسی ها نشان داد که گروه‌هایی که کفش‌های مدرن می‌پوشند، ماهیچه‌های پای کوچک‌تر و ضعیف‌تر و شیوع بیشتر کف پای صاف در مقایسه با افرادی که معمولاً پابرهنه هستند یا کفش‌های مینیمالیستی می‌پوشند، دارند.

همین افزایش راحتی و کاهش تلاش است که باعث تغییرات عضلانی می‌شود و همچنین ممکن است کفش‌های دارای فنر پنجه را به فاشیای کف پا مرتبط کند . فاشیای کف پا یک بافت کشسان طولانی و پهن است که در طول کف پای شما قرار دارد که در اثر فشار مکرر همراه با تغییر شکل ثابت قوس پا آسیب می بیند.

تصور می‌شود که کاهش ماهیچه‌های پا که به حفظ سفتی قوس کمک می‌کند تا حدی عامل بارگذاری بیش از حد این ساختار است. فاشیای کف پا شایع ترین آسیب دویدن مرتبط با پا است . یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که این بیماری در افرادی که با کفش می‌دوند در مقایسه با کسانی که پابرهنه می‌دوند، شایع‌تر است. تحقیقات دیگر همچنین نشان می‌دهد که کفش‌های دویدن ممکن است به آسیب‌های رایج دیگر کمک کنند .

ما همیشه فکر می کردیم که تأثیر کفش پیاده روی و دو بر روی پا همیشه مثبت است اما شواهدی وجود دارد که از مطالعات موردی نشان می‌دهد که دویدن با پای برهنه روی چمن می‌تواند به کاهش علائم فاشیای کف پا کمک کند . تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که بیشتر وقت خود را با پای برهنه می‌گذرانند یا از پوشش‌های مینیمالیستی برای پا استفاده می‌کنند، عضلات پا بزرگ‌تر و قوی‌تری دارند.

اگرچه شواهد قطعی مبنی بر اینکه کفش‌های مدرن باعث التهاب کف پا می‌شوند وجود ندارد، با توجه به شواهدی که در این راستا وجود دارد، ارزش بررسی بیشتر وجود دارد.

نوک‌های منحنی کفش حرکت را آسان‌تر می‌کند – اما تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است ماهیچه‌های پا را نیز ضعیف کنند

پابرهنه راه رفتن یا پوشیدن کفش های مینیمالیستی می تواند به افراد کمک کند تا عضلات پا قوی تر و سالم تری بسازند، زیرا حرکت طبیعی پا را تقویت می کنند. اما اگر کفش‌های راحت خود را کنار می‌گذارید، مهم است که به یاد داشته باشید به تدریج زمان صرف شده برای پیاده‌روی در این راه را افزایش دهید. همچنین کار عاقلانه این است که راحتی را از راه های دیگر هم کاهش دهید، مانند حرکت بیشتر و کمتر نشستن. این کمک می کند تا کل بدن خود را به گونه ای تنظیم کنید که برای حرکت مناسب تر باشد.

حالا که با مشکلی که ممکن است راحتی بیش از حد برای بدن و پاهای ما و یک نمونه از تأثیر کفش پیاده روی و دو بر روی پا آشنا شدید بهتر است در انتخاب کفش های مناسب برای فعالیت های ورزشی خود دقت بیشتری به خرج بدهید و در کنار استفاده از کفش های مناسب و راحت ورزشی، ساعاتی در هفته را هم به فعالیت بدون کفش اختصاص دهید تا از ضعیف و تنبل شدن عضلات و ماهیچه های پای خود جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید